13 Aralık 2016 Salı

Mihail Bulgakov - GENÇ BİR DOKTORUN ANILARI


Çevirmen: Tuğba Bolat
Yayınevi : İş Bankası Kültür Yayınları , Modern Klasikler

’Hemen sonra kıdemli ebe-anlaşılan epey tecrübeliydi-sağlık memurunun üzerine atılıp elindeki kancayı aldı, bu arada da dişlerini sıkarak: ‘’ Siz devam edin doktor, dedi.’’
Sağlık memuru bir çarpma sesiyle yere düştü, bir yerini vurdu, fakat biz hiç oralı olmadık. Neşteri kızın soluk borusuna sapladım, sonra açtığım boşluğa gümüş bir boru yerleştirdim. Boru güzelce yerine oturdu, ancak Lidka hâlâ hareketsiz yatıyordu. Hava olması gerektiği gibi boğazından geçmiyordu. Derin bir nefes alıp şöyle bir durdum. Artık yapacak hiçbir şeyim yoktu. Tıp Fakültesine girmemin düşüncesizlik olduğunu itiraf etmek, birilerinden af dilemek istiyordu canım. Etrafta sessizlik hâkimdi. Lidka’nın morardığını gördüm. Artık her şeyi bırakıp ağlamak istiyordum ki Lidka birden şiddetle silkindi, borunun içinden oluk oluk tiksindirici pıhtılar çıktı ve hava bir ıslık sesiyle boğazına girdi. Ardından kız nefes aldı ve böğürmeye başladı. O an sağlık memuru benzi atmış ve terli bir şekilde tekrar ayağa kalktı, dehşetle aval aval kızın boğazına baktı ve dikiş atmama yardım etti.
Gözlerimin önünü bürüyen ter damlaları arasından rüyada gibi ebelerin mutlu yüzlerini gördüm. İçlerinden biri, ‘’Harika bir ameliyat gerçekleştirdiniz doktor, ‘’ dedi.

Asıl mesleği doktorluk olan Mihail Bulgakov, diğer kitaplarından farklı olarak realist bir üslupla doktorluk anılarını, geçmişte tanık olduğu acıları aktarıyor okurlarına Genç Bir Doktorun Anılarında.

 1915’te Tıp Fakültesinden mezun olduktan sonra o yılların Rusya’sında ücra köy ve kasabalara götürüyor bizi genç doktor Bulgakov’un izinden.


 Tıp Fakültesinden yeni mezun olmuş,  tecrübesiz genç bir doktor, bir yandan büyük bir özveriyle hastalarıyla ilgilenirken bir yandan da acımasız doğa koşulları, cehalet ve yoksulluk karşısında mücadele veriyor.

 Bulgakov’un kalem tutan eli bu anılarda kalplerimize değiyor.


Keyifli okumalar…

A.Koşbay

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder