5 Ocak 2017 Perşembe

Jose Saramago - ÖLÜM BİR VARMIŞ BİR YOKMUŞ




Yakın çevremin bana  hikaye/ roman yazma konusundaki verdikleri gaz nedeniyle bir dönem yazarlık üzerine bir miktar düşündüğüm doğrudur. Konumu da bulmuştum üstelik, ancak sonunu nasıl bağlayacağımı bilemediğimden ve hayal dünyamda  anlamsız bir yere vardığımdan projemi rafa kaldırmıştım.

Bir zaman sonra içeriğini hiç bilmediğim Jose Saramago’nun Ölüm Bir Varmış Bir Yokmuş adlı eseriyle tanıştım. Okurken gözlerime inanamadım; “ama bu benim yazmak istediğim hikaye…” dedim, bende düşüncesinin d’si dahi oluşmamışken yıllar önce çoktan  yazılmış oysa ki… Tabi benim kalemim onunkine su bile dökemezdi de, yine de benzer konuları farklı zamanlarda birbirimizden bihaber düşünmüş olmamız enteresan geldi. Bunun evrende mutlaka bir adı, tanımı olmalı. Eğer varsa da ben henüz bilmiyorum. Yoo bunun adı  telepati değil. Telepati başka bir şey! Sanırım şu: Kardeşinizle, arkadaşınızla, annenizle, eşinizle…vb. aynı anda aynı şeyi düşünmeniz, hatta bazen aynı rüyayı görmeniz karşılaştığınız bir durumdur. Siz tam annenizi arayacakken onun sizi araması da çok defa yaşadığınız bir durum olabilir. Bunu kalp kalbe karşıdır, olarakta yorumlayabiliriz.  Bazen de çok uzun zamandır görmediğiniz bir kişiyi düşünürsünüz ya da onu rüyanızda görürsünüz, çok geçmeden de  ondan bir haber alırsınız ya da ansızın yolda karşılaşırsınız… Bazen ise yaşamış olduğunuz bir şeyi sanki daha evvel de yaşamışsınız gibi hissedersiniz ya da rüyanızda görmüşsünüz gibi olur… Bunlar da De Ja Vu olarak adlandırılmakta sanırım.

Sizde de oluyor mu böyle şeyler? Bu durumlar bende ara sıra oluyor. Kahinliğe mi soyunsam, ne yapsam diye düşünüyorum akabinde. J

Tüm bunların bir şekilde tanımı var da, sizden çok farklı bir coğrafyada yaşamış,  daha evvel kendisiyle de kitaplarıyla hiç tanışmadığınız bir yazarla, farklı zamanlarda aynı hikayeyi düşünmeniz ne anlama gelir?  Ruhsal bir bağ mı var aramızda acaba?  

“Adı bilinmeyen bir ülkede, dünya kuruldu kurulalı görülmemiş bir olay gerçekleşir: ÖLÜM, görevinden vazgeçer ve kimse ölmez. Bir anda ülkeye yayılan  sevinç çok geçmeden yerini kaosa bırakır. İnsanların ölmemesi… Ezeli yaşlılık… Ölüm ve ölümsüzlük karşısında insanoğlunun çaresizliği…” Ölüm Bir Varmış Bir Yokmuş’u mutlaka okumanızı tavsiye ederim.


Ah! Bakın aklıma ne geldi; küçükken arkadaşımızla aynı şeyi, aynı anda söylediğimizde birbirimizin saçını çeker ve Cipsi Kola Kilit derdik, sahi niye derdik? Saçımız uzasın diye miydi, ömrümüz uzasın diye mi? Ya da bu daha hızlı hareket edebilmeyi sağlamak için yapılan ve ilk olarak kimin başlattığı hala bilinmeyen bir şey mi..?



Okumak Harka Bir Eylemdir!


Esra K.K.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder