4 Şubat 2017 Cumartesi

Kazuo Ishiguro - GÜNDEN KALANLAR

 

"Akşam, pek çok insan için günün en güzel zamanı. Öyleyse bu kadar çok dönüp arkama bakmamam, daha olumlu bir görüş açısı benimsemem ve günümden arda kalanları en iyi biçimde değerlendirmeye çalışmam gerektiği öğüdünde de gerçek payı vardır belki. Yaşamımız pek de dilediğimiz gibi çıkmadıysa durmadan geriye bakıp kendimizi suçlayarak ne kazanabiliriz ki? Şu acı bir gerçek: gerek sizin gerekse benim gibilerin, yazgımızı, dünya dediğimiz bu tekerleğin göbeğimde yer alan ve bizim hizmetlerimizden yararlanan o büyük beyefendilerin ellerine bırakmaktan başka pek bir seçeceğimiz yok. Yaşamınızın akışını denetim altına alabilmek için ne yapabilirdiniz, ne yapamazdınız, bunları düşünerek kendinizi yiyip bitirmenin ne anlamı var? "

Orhan Kemal'in "Murtaza" adlı romanını okudunuz mu? Sonradan filme de alındı 1986 yılında hatta Müjdat Gezen'in baş rolünde olduğu... Filmden aklımda kalan en güzel cümle belki de Trakyalı olduğum içindir; "Kutsaldır bir vazife her birşeyden önce" idi.  
Günden Kalanlar'ı okudukça aklıma hep Murtaza geldi. Kitap İngiltere'de malikanelerin son dönemlerini yaşadığı bir çağda bir başuşağın ortalama 6-7 gününü anlatıyor. Efendisine bağlılıkta ve işine olan aşkında yer yer bu kadar olmamalı diyerek okuyabileceğiniz bir karakter Bay Stevens. Hayatı tamamen hizmet etmek üzerine kurulu. O kadar ki babasının öldüğü gün hislerinin yaptığı işe karışmamasının doğruluğuna inandığı için hiçbirşey olmamış gibi efendilerine hizmet edebiliyor Stevens. Ve bunu yaptığı için de yıllar sonra o günü zafer olarak adlandırabiliyor. Kendisinin vakar dediği ifade nedeniyle. Hayat duruşu belki bizim anlayabileceğimizden çok uzak duyguları insani şeylerin çok ötesinde bana göre bir makine adeta. Ama kendisi de geriye dönüp iç hesaplaşmasını yaptığında ufak da olsa burukluk duyarak en doğrusunun bu olduğu inancını savunmaya devam ediyor.  Kitap yer yer bana kara mizahı hissettirdi. Belki okuduğunuzda size aynı şeyleri hissettirmeyebilir. Ben sevdim Kazuo Ishiguro' nun okuduğum ilk kitabı. Diğer kitaplarını da okuyacağım. Belki çevirmenin etkisidir ama ben dilini çok sevdim. Okuduğum zamanın kaliteli geçtiğini bana hissettiren kitaplardan biri oldu. Mutlu okumalar...

K.Özcan


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder