24 Şubat 2017 Cuma

Turgut Uyar - BÜYÜK SAAT




‘’ Tarihi bir hazin balkıma gibi
Biliyorum kafiyeyi bozduğumu.
Başka şeyleri de bozduğumu. Ve biliyorum ki
hüzün varsa içinde, bozukluk bile hoşuna gider Naci’nin
Biliyorum ki bozukluk bağışlanır, sevilir bile
İçinde bulunan herkesin ölmüş olduğu eski fotoğraflarda
Ve Akdenize yelken basan kotralarda
Kuytu mağaralarında Karadenizin
Sessizlik ve görülmezlik bir büyük bahanedir.’’

Turgut Uyar’ın bütün şiirlerinin bir arada sunulması amacını taşıyan bu kitap, şairin daha önce basılmış kitaplarının ve dergilerde kalmış şiirlerinin derlemesinden oluşuyor.  Şairin en önemli şiirlerinden biri kabul edilen Büyük Saat’in adını taşıyan bu derleme ile Turgut Uyar’ın bütün şairlik serüveninin tanığı oluyoruz.
Orhan Veli ve arkadaşları Garip akımıyla Türk şiirine yeni bir soluk getirmişler, şiirin dilini yenilemişlerdi. Onlar, Türk şiirinin Birinci Yenileriydi. Sonra Turgut Uyar ve arkadaşları geldiler. Kendilerinden önce gelen bütün kuralları, tabuları yıktılar. Garipçilerin bile değiştirmeye ellerinin varmadığı gelenekleri söküp attılar koca bir çınar olan Türk Şiirinin köklerinden. - Bir hatırlatma: Turgut Uyar’ın Divanı ise geleneksel şiire bir saygı duruşu gibidir. Biçim geleneksel, dil yenidir.- Hem geleneksel şiire sırt dönüyorlardı büyük ölçüde hem de garipçilere. Çok yerildiler. Dilin yapısını bozmakla suçlandılar. Anlamsız şeylerdi yazdıkları birçoklarına göre. Ama bildiklerinden şaşmadılar. Türk Şiirine yeni ufuklar açtılar.
Şiir yazmakla şair olmak aynı şey değil. Şair olmak hayata şiirin penceresinden bakmayı gerektiriyor. Şiirle görmek, şiirle duymak, şiirle dokunmak, okurunu şiirle sar(s)mak… Şair Turgut Uyar’ın yaptıkları bunlardı. Ve kendi bildiği yolda yürüdü hep. Kavga etmedi. Didişmedi. Kendi şiiriyle dolu dolu yaşadı. Bir tel cambazının ağzından yazdığı şiirini şöyle bitirir:
‘’ Aşkım da değişebilir gerçeklerim de
Pırıl pırıl dalgalı bir denize karşı
Yangelmişim dizboyu sulara
Hepinize iyi niyetle gülümsüyorum
Hiçbirinizle döğüşemem
Siz ne derseniz deyiniz
Benim bir gizli bildiğim var
Sizin alınız al inandım
Sizin morunuz mor inandım
Ben tam dünyaya göre
Ben tam kendime göre
Ama sizin adınız ne

Benim dengemi bozmayınız’’

A. KOŞBAY

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder